The Yield of the Land. Landschappen verbeelden in randstedelijk China en België
Vrijdag 8/9 / Zaterdag 9/9 → Antwerpen
Bestel je tickets via deze link.
Tijdens het Jonge Makers Festival bots je in de wandelgangen van DE SINGEL op een zwevende tekening van 18 meter lang en een vloertekening van 24m². In deze installatie deelt niet één persoon maar wel veertig studenten hun blik op onze omgeving.
Het vooraanzicht van huizen kruist met het bovenaanzicht van autosnelweg infrastructuur. De honderden rijen bomen lijken miniatuur in vergelijking met de mensen op de tekening. Zag ik daar een reuze meloen? Naar deze tekeningen kan je blijven kijken.
De tekening is het resultaat van The Yield of the Land, een keuzevak aan de Universiteit Gent begeleid door Hong Wan Chan en Joris Kerremans. Een semester lang lieten ze studenten al tekenend het landschap onderzoeken. Twee vragen leidden hen door hun zoektocht: wat wil je vertellen en hoe wil je dit overbrengen? Door scherpe grafische keuzes te maken, bepaalden de studenten hun bril op het landschap. Tekenen vormt dus zowel het experiment als het eindresultaat.
Van China naar België
De rechthoekige vorm van de vloertekening en de langwerpige vorm van de zwevende tekening kwam er niet toevallig. Ze zijn beiden een uitsnede van het bovenaanzicht van het gebied dat het onderzoeksonderwerp vormde voor de studenten. De eerste groep studenten ging aan de slag met twee luchtfoto’s van het Nanhai-district in de Parelrivierdelta in China, het voorouderlijke landschap van Hong Wan Chan. De eerste foto dateert uit de jaren 1960 en toont een ruraal gebied met dorpen. Meer dan vijftig jaar later toont de tweede foto een sterk veranderde toestand in een van de meest verstedelijkte regio’s van China. Hoewel de dorpen nog steeds leesbaar zijn, kan het omringende landschap niet meer verschillen. Al tekenend onderzochten de studenten hoe ze de transformatie kunnen vatten en de kwaliteiten in het huidige landschap kunnen tonen.
In hun verdere onderzoek stootten Joris Kerremans en Hong Wan Chan op een 18e-eeuws ontwerp van een steenwegtracé tussen Oudenaarde en Aat. Hoewel de steenweg er nooit kwam, intrigeerde de vorm hen. Een lange lijn die het landschap doorkruist en weinig aanknopingspunten ermee zoekt. In tegenstelling tot China konden de studenten dit gebied wel bezoeken. Al tekenend ontdekten ze dat een harde transformatie van het landschap uitbleef, net omdat de steenweg er nooit kwam.
Focus op scherp
In groepjes van drie zochten de studenten naar een eigen onderzoeksbril en tekenwijze. Elke week legden ze de verschillende lagen over elkaar op het gedeelde doek. Dat de lagen elkaar zouden kruisen, was onvermijdelijk en is net een sterkte van het proces. Waar te veel lagen elkaar kruisten, ontwarden de studenten de knoop en stelden ze de focus weer op scherp. Met hun lagen ambiëren de studenten geen volledig beeld van het landschap te geven. De kracht schuilt net in de veelheid.
De bezoeker volgt de blik van de tekenaar. De lagen tonen elementen in het landschap zodat je het kan lezen, ook al ben je nog nooit in China geweest of volgde je nooit de denkbeeldige steenweg tussen Oudenaarde en Aat.
Benieuwd hoe het ideale speelveld van Hong Wan Chan en Joris Kerremans eruit ziet? Ontdek het hier!
Credits The Yield of the Land
Vakgroep Architectuur en Stedenbouw Universiteit Gent
Docenten: Hong Wan Chan en Joris Kerremans
Studenten 2021-2022:
Max Boehringer
Fauve Boone
Arnaud Bossuyt
Yonah Couwels
Abdul-Malik Dalsaev
Femke de Bruin
Nicolas De Wispelaere
Merel Decleyre
Raven Heirman
Manó Huyghebaert
Noah Leijssen
Aldo Rooze
Febe Rimbert
Ivan Shuei Sera
Sien Van de Velde
Jeffa Vandecasteele
Lauranne Vandenbussche
Klara Vanstraelen
Studenten 2022-2023:
Olaf Bossaer
Max Bressel
Timo Buseyne
Charles Casier
Arno De Block
Henri De Jonghe
Celine De Keukeleire
Seppe De Vooght
Britt Fransen
Janne Gheyle
Natascha Hoderlein
Ferre Lust
Manfred Maertens
Inês Matias Montês
Franziska Nürnberger
Simon Rabaut
Enriqué Ramael
Carolina Rodrigues
Simal Pina Dionisio
Eva Rosseau
Parastoo Salehi Farhadpour
Tibo Vandenbroucke